zondag 13 mei 2007

Dag 9

Hallo allemaal!

Alweer de laatste dag van een super reis door Rome en Sorrento!

Vandaag zijn we om half 9 vertrokken met de bus richting Ercolano.
Ercolano is net als Pompei een stad die is verwoest door de vulkaan de Vesuvius. Deze stad is helemaal bedolven geweest onder een dikke laag lava. Als je goed om je heen keek kon je daar goed de restanten van terug zien. Het was een eigenlijk nog een compleet Oud-Romeinse stad. De straten waren nog duidelijk zichtbaar, en je kon goed zien waar de winkels en cafés hebben gezeten. Het was vroeger een belangrijke stad geweest door de goede ligging aan de zee. Ze zijn momenteel nog steeds bezig om de oude haven te zoeken. Nu ligt het stadje op ongeveer 2 kilometer van de zee.
Hier hebben we natuurlijk geen last gehad van regen. We konden lekker met de zon op ons gezicht door het stadje lopen. Dat is natuurlijk omdat het hier ongeveer 26 graden is!!!

Vervolgens hadden we even een uurtje vrije tijd om naar de markt te gaan.(zie foto's) Hier hebben we even over heen gelopen, en een paar mensen hebben wat gekocht. Op deze markt kwamen we veel viskramen, vintage kleding en heerlijke delicatessen tegen.
Na het eten van een lekker broodje ( een brood van zo'n 25 centimeter, op aanrading van Gerard!) zijn we verder gegaan met de bus richting Paestum.

Het was wel even lekker om lang in de bus te zitten. Het duurde ook niet lang of er lagen er weer een paar te slapen. Wat natuurlijk leuk is om naar te kijken. Je ziet dan hoofden te voorschijn komen, en weer verdwijnen.
Paestum was een Oud-Grieks-Romeinse stad. Hier stonden drie mooie grote tempels. Deze tempels stonden allemaal richting het Oosten, zie ook de groepsfoto.
De tempels waren gebouwd in de 6de eeuw voor Christus. Wat bijzonder is aan deze tempels, is dat ze zijn gemaakt zonder cement. Als je voor zo'n tempel staat kan je je dat totaal niet voorstellen.
In het museum die grensde aan de tempels. stonden voorwerpen die daar waren gevonden. De reden waarom het allemaal zo goed bewaard is gebleven is, dat er Malaria uitbrak. De hele bevolking is toen gevlucht en hebben alles achter moeten laten.

Nou we hadden nog even een half uur om last minute souvenir shopping te doen. Of je kon nog even heel sneaky een ijsje 'stelen'. Daarna mochten we 2,5 uur in de bus zitten om weer terug te komen bij het Hotel. Tijdens de busreis konden we op het einde nog genieten van de mooie uitzichten. We reden namelijk langs de kustlijn.
Aangekomen in het hotel, was het koffers pakken, eten, nog wat drinken!!!En slapen om de volgende morgen om 08.00 in de bus te zitten!
Het einde komt dan toch in zicht! Helaas komt aan alles een eind, zo ook aan dit mooie verhaal!

Groetjes Femke en Emma (en de rest van de crew)